Kan ik een factuur betwisten?

Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.

Hoelang kan je een factuur betwisten?

De wet voorziet geen termijn om facturen te protesteren. Een onderneming is verplicht om onmiddellijk na ontvangst een betwiste factuur formeel te protesteren, bij gebreke waaraan tegen haar een vermoeden van aanvaarding kan worden ingeroepen.

Wat als je het niet eens bent met een factuur?

Dan kunt u onder protest betalen: Schrijf op de bon of rekening: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten". Daaronder zet u uw handtekening. Betaal de rekening.

Kan ik een factuur weigeren te betalen?

Wanneer u niet tevreden bent met de geleverde prestaties of goederen van een leverancier, kunt u de ontvangen factuur betwisten of protesteren. Dat betekent dat u er niet mee akkoord gaat en dus niet overgaat tot de betaling ervan.

Hoe factuur protesteren voorbeeld?

Bij huidig brief protesteer ik uitdrukkelijk de factuur met nummer [x] met datum [xx/xx/xxxx] (optioneel: die ik pas ontving op [xx/xx/xxxx]) en dit omwille van volgende reden: Tegelijk protesteer ik de factuurvoorwaarden, dewelke ik niet aanvaard. Ingesloten zend ik U de originele factuur terug.

Hoe corrigeer ik een factuur?

Het corrigeren van een reeds uitgereikte factuur is niet toegestaan volgens de wet op de omzetbelasting (zie wetgeving Belastingdienst). Die geeft aan dat je een factuur na het uitreiken aan een klant niet meer mag aanpassen.

Hoe corrigeer je een factuur?

Het crediteren van een factuur

Wanneer de factuur reeds is verstuurd, dan kan de fout alleen hersteld worden door de factuur te crediteren. In dit geval blijft de originele factuur bestaan en komt er een creditfactuur bij onder een ander factuurnummer. Een factuur kun je crediteren in de Facturenmodule.

Is een factuur bindend?

Een factuur is het document dat de rekening vormt aan uw klant voor de goederen en diensten die u heeft geleverd. Een goed opgestelde factuur is een juridisch document dat als bindende overeenkomst fungeert.

Wat te doen bij onverschuldigde betaling?

Het artikel luidt:

  1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
  2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

Wat is de wettelijke termijn om een factuur te betalen?

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Wat kan een bedrijf doen als het een foute factuur krijgt?

Bespeur je een fout in een verstuurde factuur? Stuur dan zo snel mogelijk een correct exemplaar naar je klant. Als het betaalde bedrag door je vergissing niet klopt, dan mag je een creditnota versturen. Dat betekent echter niet dat je nonchalant mag omspringen met facturen: je bezorgt je klant weer extra werk.

Kan je een factuur aanpassen?

Je mag een factuur achteraf aanpassen. Een factuur is namelijk een betaalverzoek en niet wettelijk bindend. Ook als er een fout op de factuur staat, verandert er niets aan de onderliggende overeenkomst of gemaakte afspraak.

Heb ik als consument recht op een factuur?

Een consument heeft geen recht op een factuur (en de handelaar is niet verplicht een factuur uit te reiken). De consument moet alleen een betalingsbewijs krijgen. Dat mag natuurlijk opgemaakt zijn als factuur, maar formeel zitten er geen eisen aan hoe dit bewijs eruit moet zien of hoe het moet worden verstrekt.

Wat als een factuur niet aan de eisen voldoet?

Als een factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting. Bovendien is dit ook een factuurgebrek dat is aan te merken als een verzuim, waarvoor een boete van een paar duizend euro's per onjuist factuur kan worden opgelegd.

Kan je een betaling terughalen?

Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.

Hoe onverschuldigde betaling terugvorderen?

Onverschuldigde betaling artikel

  1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
  2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

Wat is een redelijk betaaltermijn?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Kan een factuur vervallen?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.

Hoe herken je een valse factuur?

Hoe herken je een valse factuur?

  1. Controleer de afzender van de factuur. …
  2. Controleer het factuur— of ordernummer. …
  3. Ga na of het IBAN-nummer al eerder voorkwam in je administratie. …
  4. Kijk goed naar de kleine lettertjes aangezien factuurfraude daar vaak aan te herkennen is.

Hoe annuleer je een factuur?

Dat kan, dit moet dan wel officieel via een credit- of correctie factuur. De Belastingdienst staat namelijk niet toe dat je verzonden facturen zomaar aanpast of verwijdert. Let er wel op dat je op de creditfactuur een verwijzing maakt naar de factuur die je wilt crediteren.

Hoe maak je een correctie factuur?

Een correctie maak je door een creditfactuur te maken en daarna eventueel een nieuwe factuur te sturen. De creditfactuur wordt ook wel een creditnota genoemd. Weigert je klant te betalen dan markeer je de factuur als oninbaar. Je maakt geen creditfactuur.

Wat zijn je rechten als consument?

Als u een product of dienst verkoopt aan een niet-zakelijke klant dan valt dit onder het consumentenrecht. Consumentenrecht gaat over de rechten en plichten van uw klant. Zoals het recht op garantie, bedenktijd bij online verkoop en verkoop buiten de verkoopruimte (colportage).

Hoe een factuur weigeren?

Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.

Wat kan er misgaan als een bedrijf een factuur krijgt die niet klopt?

Als een factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting. Bovendien is dit ook een factuurgebrek dat is aan te merken als een verzuim, waarvoor een boete van een paar duizend euro's per onjuist factuur kan worden opgelegd.

Kan je je geld terug krijgen als je bent opgelicht?

Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.

Adblock
detector