Wat zijn je rechten als consument?

Rechten bij een koopovereenkomst een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

Wat zijn de rechten van de consument?

Als u een product of dienst verkoopt aan een niet-zakelijke klant dan valt dit onder het consumentenrecht. Consumentenrecht gaat over de rechten en plichten van uw klant. Zoals het recht op garantie, bedenktijd bij online verkoop en verkoop buiten de verkoopruimte (colportage).

Wat zijn de rechten en plichten van de consument?

Rechten en plichten

Als consument ben je verplicht de afgesproken prijs voor een product te betalen. De verkoper moet jou een goed (deugdelijk) product leveren. Dat wil zeggen: een product dat voor een bepaalde tijd aan alle eisen voldoet die je bij normaal gebruik mag verwachten.

Welke 4 wetten vallen onder het consumentenrecht?

De regelgeving voor het consumentenrecht is te vinden in diverse wetten. Voorbeelden zijn de Wet Koop op Afstand (bij aankoop via Internet), de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet Van Dam (verlenging van contract, abonnement of lidmaatschap).

Waar staat het consumentenrecht?

Waar zijn de regels van het consumentenrecht te vinden? Doordat het consumentenrecht sterk uiteenlopende terreinen bestrijkt, is de regelgeving ook verspreid over diverse wetten. Voorbeelden zijn het Burgerlijk Wetboek, de Telecommunicatiewet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Heeft consument recht op geld terug?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Heb je altijd 14 dagen bedenktijd?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Heb ik recht op geld terug?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Kun je onder een aankoop uit?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Wat kun je niet terugsturen?

Wat mag je wel uitzonderen?

  • Producten die volgens de specificaties van de klant gemaakt zijn. …
  • Hygiënische producten of producten met een gezondheidsrisico waar de verzegeling van verbroken is. …
  • Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur met verbroken verzegeling. …
  • Producten met een beperkte houdbaarheid.

Kan ik nog van mijn aankoop af?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Welke rechten heb je als consument als blijkt dat je een ondeugdelijk product hebt gekocht?

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Wat moet je doen als je je geld niet terug krijgt?

Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Koop is koop. Zo is het wettelijk gezien als je iets in een winkel hebt gekocht. Heb je spijt van je aankoop, ga dan in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uitkomt. Kocht je iets online, telefonisch of aan de deur, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Is het wettelijk verplicht geld terug te geven?

Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Hoe kom ik onder een aankoop uit?

Hoe maak ik een koop ongedaan binnen de bedenktijd?

  1. Laat de verkoper weten dat u de koop ongedaan maakt binnen de wettelijke bedenktijd. Deze is 14 dagen. …
  2. Stuur het product terug naar de verkoper. Dit moet binnen 14 dagen nadat u de koop ongedaan heeft maakt met het herroepingsformulier of een brief.
  3. Heeft u al betaald?

Heb je altijd recht op je geld terug?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Heb je als consument recht op geld terug?

Binnen welke termijn krijg ik mijn geld terug? Als u binnen de bedenktijd het product retourneert, heeft u recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als u die al heeft betaald. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.

Wat moet je doen als je je geld niet terugkrijgt?

Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.

Adblock
detector