Wat zijn boekhoudkundige documenten?

Zowel voor de belastingen als de btw zijn dat vooreerst alle 'echte' boekhoudkundige documenten zoals uw jaarrekening, facturen, grootboek, bankuittreksels, inventaris e.d. Ook contracten, bestelbons, leveringsbons, professionele agenda's, briefwisseling en e-mails, aandelenregisters, enz.

Wat is boekhoudkundige?

Boekhouding is een systematische, veelal dagelijkse, en chronologische neerslag van feiten met een financiële impact waarmee ondernemingen, personen en (overheids)instellingen te maken hebben door hun eigen handeling of door het geconfronteerd worden met een feit.

Wat zijn administratie gegevens?

Met administratie bedoelen we in feite alle gegevens van je bedrijf of onderneming die je nodig hebt voor je bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan kassabonnen, aankopen, het bijhouden van je gewerkte uren, verstuurde facturen of rittenregistratie.

Hoe lang boekhoudkundige documenten bijhouden?

Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren? De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 7 jaren (of de 7 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

Wat valt er allemaal onder boekhouding?

Boekhouding is een onderdeel van de administratie en betreft alleen de financiële administratie. Alles wat onder het verwerken van financiële zaken valt, is dus boekhouding. Denk hierbij aan facturen of de kasadministratie. Het bijhouden van agenda-afspraken hoort hier dus niet bij.

Wat zijn boekhoudkundige kosten?

Kosten zijn in de boekhouding en de jaarrekening alle posten die aan de debetzijde (in min) van het resultaat geboekt worden. De kosten die in een bedrijf worden gemaakt kan men op verschillende wijzen classificeren: Indeling naar kostensoorten en/of kostenplaatsen.

Wat is een boekhoudkundige balans?

Een balans is een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van een entiteit zoals een onderneming, instelling of persoon, op een bepaald moment. De entiteit kan al of niet een rechtspersoon zijn.

Hoe begin je met boekhouden?

Je kan meer leren over boekhouden door je online in te lezen, door hulp te vragen aan vrienden of kennissen die veel boekhoudkundige kennis hebben of door een cursus te volgen zoals de Basiscursus boekhouden (BKB®) / Elementair boekhouden.

Hoe kan ik mijn administratie ordenen?

Ordenen administratie: Indelen

  1. Bewaar alles bij elkaar.
  2. Maak mappen niet te dik, maar ook niet te dun. Te dikke mappen kun je beter onderverdelen in meerdere mappen, te veel dunnen mappen maakt het geheel moeilijk doorzoekbaar en onoverzichtelijk.
  3. Kies een systeem dat voor jou logisch is.

Welke documenten moeten bewaard worden?

aankoopfacturen en/of garantiebewijzen van elektrische toestellen, meubels. De wettelijke garantietermijn bedraagt namelijk minimaal 2 jaar. facturen en bewijs van betaling voor nutsvoorzieningen. Het gaat vooral over de facturen van gas, water, elektriciteit, telefoon en gsm, internet, teledistributie.

Wat voor papieren moet je bewaren?

Geen bewaarplicht voor particulieren

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Is een papieren administratie verplicht?

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Wat is een boekhoudprogramma?

Een boekhoudprogramma heeft als doel de administratie te structureren en te ordenen. Daarnaast maakt een boekhoudprogramma automatisch de berekeningen voor je belastingaangifte. Door gebruik te maken van een boekhoudprogramma houd je financieel overzicht op je onderneming.

Wat is het uurloon van een accountant?

Het uurtarief van een accountant met een aantal jaar ervaring ligt tussen de €70 en €100 per uur. Voor beginnende accountants ben je ongeveer €60 tot € 75 per uur kwijt. Voor een zeer ervaren accountant moet je tussen de €150 en €200 per uur rekenen.

Wat is het uurtarief van een boekhouder?

Een goede boekhouder kost gemiddeld ongeveer € 60,- per uur. Reken bij een startende boekhouder op € 40,- tot € 45,- per uur en voor een zeer ervaren boekhouder op zo'n € 80,- per uur. Als je de hele boekhouding uitbesteedt zoals hierboven genoemd, dan ben je ongeveer € 1.000,- per jaar kwijt.

Hoe maak ik een balans in Excel?

Een balans opstellen in Excel kun je zelf doen. Een balans bestaat uit twee kolommen en deze kun je in Excel eenvoudig naast elkaar zetten. Vul vervolgens al je bezittingen en schulden in deze kolommen in. Tel de bedragen van iedere kolom op en het verschil tussen je bezittingen en schulden is je eigen vermogen.

Hoe moeilijk is boekhouden?

Boekhouden is niet zo moeilijk als je het stappenplan kent en de dingen waar je niet goed in bent, op tijd uitbesteedt. Als je hiermee wacht dan stapelen de facturen en bonnetjes zich op en wordt de drempel om je boekhouding te gaan doen of om naar een boekhouder of accountant te stappen vaak alleen maar groter.

Welke soorten administratie zijn er?

Welke soorten administratie zijn er?

  • Algemene administratie.
  • Boekhoudkundige administratie.
  • Loonadministratie / HR administratie.
  • Facturen administratie.

Hoe documenten ordenen?

De beste manier om documenten te ordenen: 6 tips

  1. Bewaar geen onnodige documenten. …
  2. Bedenk een logisch systeem voor het ordenen van je documenten. …
  3. Sla gerelateerde documenten samen op, ongeacht het soort document. …
  4. Maak onderscheid tussen lopend werk en voltooid werk. …
  5. Voorkom overvolle mappen.

Hoe papieren ordenen?

Zo breng je orde in je papierwerk

  1. Stap 1: maak tijd en ruimte voor je grote schoonmaak.
  2. Stap 2: denk na over een systeem dat voor jou werkt.
  3. Stap 3: maak stapels per categorie.
  4. Stap 4: bewaar in een handig opbergsysteem.
  5. Stap 5: berg papieren vanaf nu meteen op.

Welk jaar administratie kan weg?

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Welke documenten 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Welke administratie kan ik weggooien?

Bedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren. Dit staat in de wet. Er zijn ook gegevens die een bedrijf 10 jaar moet bewaren. Op de website van de Belastingdienst staat welke administratieve gegevens u moet bewaren en hoe lang.

Hoe moet je je administratie bijhouden?

De basis voor een goede administratie

  1. Open een aparte betaalrekening voor je zakelijke inkomsten en uitgaven. …
  2. Maak een vast bedrag over naar je privé-betaalrekening. …
  3. Zorg voor (digitaal) overzicht. …
  4. Hou je uren goed bij. …
  5. Prik een vast moment in de week voor je administratie.
Adblock
detector