Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs?

Van kansenongelijkheid is sprake als leerlingen met dezelfde talenten door hun specifieke achtergrond niet dezelfde resultaten behalen in het onderwijs.

Wat houdt kansengelijkheid in?

Zelfstandig naamwoord. (juridisch) het beginsel dat iedereen met dezelfde talenten evenveel kans zou moeten kunnen maken op ontwikkeling hiervan onafhankelijk van sexe, maatschappelijke status etc.

Waar komt kansenongelijkheid voor?

Er is sprake van kansenongelijkheid in het onderwijs: kinderen met dezelfde capaciteiten maar met een verschillende achtergrond, hebben niet dezelfde kansen om het beste uit zichzelf te halen en kennen vaak andersoortige onderwijsloopbanen. Met name het opleidingsniveau van de ouders speelt hierbij een rol.

Wat zijn de gevolgen van kansenongelijkheid?

Allereerst omdat kansenongelijkheid schadelijk is op individueel niveau. Doordat sommige leerlingen niet dezelfde kansen krijgen als anderen presteren ze voortdurend onder hun niveau. Dit kan leiden tot verveling en zelfonderschatting.

Hoe los je kansenongelijkheid op?

Door pas later een schooladvies te geven, hebben kinderen langer de tijd om zich te ontwikkelen," aldus Knigge. Los van landelijke onderwijshervormingen, kunnen ook scholen en docenten het verschil maken. “Achterstanden kan je compenseren door middel van zomerschool of voorschools onderwijs”, stelt Denessen.

Wat is gelijke kansen onderwijs?

Met het beleid voor gelijke onderwijskansen (GOK-beleid) wil de overheid alle kinderen dezelfde optimale mogelijkheden bieden om te leren en zich te ontwikkelen. Het beleid bestaat uit 3 pijlers: inschrijvingsrecht, rechtsbescherming en ondersteuning van scholen.

Wat doet de overheid tegen kansenongelijkheid in het onderwijs?

We vergroten de kansengelijkheid door te investeren in kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie en de rijke schooldag. We versterken het beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs.

Hoe ontstaat kansenongelijkheid in het onderwijs?

Leraren blijken de capaciteiten van kinderen uit kansarme milieus vaker te onderschatten dan van kinderen met rijke, universitair geschoolde ouders. Deze kansenongelijkheid wordt ook vergroot omdat ouders die meer verdienen steeds vaker bijles en examentraining inkopen voor hun kinderen.

Waarom krijgt niet ieder kind gelijke kansen op school NPO kennis?

Groei je op in armoede of spreken je ouders geen Nederlands, dan heeft dit vaak invloed op je schoolresultaten. Ook onderadvisering creëert ongelijke kansen. Leraren blijken de capaciteiten van kinderen uit kansarme milieus vaker te onderschatten dan van kinderen met rijke, universitair geschoolde ouders.

Adblock
detector