Waar kan ik leerplannen vinden?

Waar kan ik de nieuwe leerplannen vinden?

Waar vind je leerplannen? Op de websites van het GO! en de koepelorganisaties van de onderwijsnetten kan je leerplannen downloaden, afdrukken of bestellen.

Wie stelt de leerplannen op?

Leerplannen opmaken is in principe een bevoegdheid van het schoolbestuur of de inrichtende macht, maar in de praktijk zijn het meestal de onderwijsnetten en onderwijskoepels die ze opstellen.

Wat staat er in een leerplan?

Een leerplan (of curriculum) omschrijft de kerndoelen en eindtermen die de leerlingen voor een vak of leergebied, zoals kunstzinnige orintatie, moeten behalen. Door kunst en cultuur aan te bieden vanaf groep 1 tot aan het eindexamen in het voortgezet onderwijs ontstaat een doorgaande leerlijn.

Waar kan ik eindtermen vinden?

Alle eindtermen vind je op: http://eindtermen.vlaanderen.be/basisonderwijs/index.htm Er zijn geen eindtermen voor levensbeschouwelijke vakken (godsdienst, zedenleer)! Leerplannen vind je allemaal online: zie praktijkwebsite /Toledo. Met deze online leerplannen moet je leren werken.

Wat is het verborgen leerplan?

Het verborgen curriculum is het geheel aan neveneffecten van het reguliere onderwijscurriculum. Terwijl een leerling aan de hand van het regulier curriculum allerlei lessen krijgt voorgeschoteld, worden er tegelijkertijd meer onzichtbaar allerlei normen, waarden, of ook gedragingen aangeleerd.

Wat is het verschil tussen eindtermen en leerplannen?

De ontwikkelingsdoelen zijn doelstellingen waar scholen bij hun leerlingen naar streven in het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs. De eindtermen zijn de basiskennis die u moet verwerven in het gewoon lager onderwijs, gewoon secundair onderwijs, de basiseducatie en het secundair volwassenenonderwijs.

Wie keurt leerplannen goed?

De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen. (art. 147/3 codex so)De onderwijsinspectie kan drie adviezen geven: definitieve goedkeuring, voorlopige goedkeuring of een negatief advies.

Hoe weet ik waar mijn leerlingen staan SLO?

Om inzicht te krijgen waar leerlingen zich bevinden in hun leerproces kan u als docent korte activiteiten aan het begin, tijdens of aan het einde van de les inzetten. Op basis van de uitkomst van de activiteiten stelt u uw instructies/leeractiviteiten/inhouden bij.

Wat is het verschil tussen eindtermen en Leerplandoelen?

De ontwikkelingsdoelen zijn doelstellingen waar scholen bij hun leerlingen naar streven in het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs. De eindtermen zijn de basiskennis die u moet verwerven in het gewoon lager onderwijs, gewoon secundair onderwijs, de basiseducatie en het secundair volwassenenonderwijs.

Wat te doen bij leerachterstand?

De basisschool heeft verschillende mogelijkheden om uw kind te helpen als het achterblijft bij klasgenootjes. Soms kan een speciale leraar (remedial teacher) helpen om leerachterstanden weg te werken. Of uw kind kan naar een school voor speciaal onderwijs.

Is een jaarplan verplicht?

Elke leerkracht zal vóór aanvang van het schooljaar een duidelijke jaarplanning voor elk van zijn/haar leerlingengroep/vak moeten uittekenen. Het jaarplan wordt nadien als planningsinstrument gebruikt (jaarvorderingsplan). Er mag uitdrukkelijk aan gewijzigd, verbeterd, geschrapt en toegevoegd worden.

Hoe maak je leren zichtbaar?

Leren zichtbaar maken betekent dat leerlingen weten wat ze aan het leren zijn. Het leren voor een cijfer of een toets is minder relevant, de leerlingen leren omdat ze weten waar ze naar toe willen en welke volgende stappen daar voor nodig zijn. Daarmee kunnen leerlingen eigenaar zijn van hun leerproces.

Wat zijn de 16 sleutelcompetenties?

Sleutelcompetentie

  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (4)
  • Nederlands (7)
  • Andere talen (4)
  • Digitale competenties (9)
  • Sociaal-relationele competenties (5)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Burgerschap (4)
  • Historisch bewustzijn (1)

Welke factoren kunnen een leerachterstand veroorzaken?

Dit kan komen door de nadelige invloed van het gezin of de cultuur van het kind, een slechte onderwijsaanpak op school, een motorische of emotionele stoornis, een zintuiglijke handicap, een te lage intelligentie, of een ander probleem bij het kind.

Is leerstoornis erfelijk?

Dyslexie is vaak erfelijk bepaald; dikwijls komen leesproblemen dus ook voor bij naaste familieleden. Meer dan een derde van de kinderen met een ouder met dyslexie, heeft zelf ook grote problemen bij het leren lezen.

Hoe kom je tot een jaarplan?

Een goed jaarplan bestaat uit drie elementen:

  1. Een duidelijke richting. …
  2. Concrete en heldere doelen zodat je weet wat je daadwerkelijk wilt bereiken. …
  3. Een actieplan waarin je aangeeft hoe je de doelen wilt bereiken en wat je wanneer in het jaar gaat oppakken.

Waarom A3 jaarplan?

Met de A3 methodiek kan een organisatie snel en doeltreffend én met behoud van draagvlak, een jaarplan realiseren en monitoren. De kern van de A3 methodiek is meer sturing en minder papier. De A3 methodiek is ook dé werkwijze voor meer inspirerende weekstarts en voortgangsdialogen.

Hoe maak je jezelf zichtbaar?

Jezelf beter zichtbaar maken

  1. Ga ervan uit dat je iets te bieden hebt. Iedereen heeft iets te bieden. …
  2. Ga na wat jij graag wilt bieden en aan wie. …
  3. Vertaal datgene wat je wilt bieden in een zo concreet mogelijke boodschap. …
  4. Ga na waar je jouw boodschap het beste kunt gaan uitdragen. …
  5. Ga je boodschap verkondigen.

Welke vormen van leren heb je?

Verder onderscheidt Kolb vier vormen van leren:

  • Doen (actief leren)
  • Voelen (concreet leren)
  • Kijken (reflectief leren)
  • Denken (abstract leren)

Wat is het funderend leerplan?

Het funderend leerplan beschrijft de voorwaarden om tot die vorming te komen. Het geldt dus als onderbouw en fundament voor alle vakken. Hoewel de doelen ervan voor alle vakken gelden, kunnen ze in bepaalde vakken uitdrukkelijker gerealiseerd worden.

Wat is de meest voorkomende leerstoornis?

De meest voorkomende leerstoornissen zijn: dyslexie (leesproblemen) en dysgrafie (spelling- en schrijfproblemen); ze komen vaak samen voor. dyscalculie: het kind heeft moeite met het begrijpen van wiskundige concepten, zoals het rangschikken van cijfers en ruimtelijk inzicht.

Welke leerproblemen zijn er?

De meest voorkomende leerstoornissen zijn dyslexie en dyscalculie. Maar er bestaat ook dysgrafie en dyspraxie, deze komen echter minder vaak voor. Maar denk ook eens aan faalangst, ADHD, het Syndroom van Asperger en PDD-nos.

Hoe ontstaat een leerachterstand?

Oorzaken leerachterstand

Dat een kind minder leert dan dat het in zijn mars heeft (leerpotentie) kan bijvoorbeeld komen door: De school: een kind krijgt niet goed les; Het kind: persoonlijkheid of motivatie; De achtergrond van het kind: ouders, vrienden, de buurt waar hij woont.

Hoe kun je het beste plannen?

Een goede planning is een planning die vóór jou werkt, dus die je werkelijk helpt bij het realiseren van je verlangens. Een planning die niet alleen zorgt voor grip op je tijd, maar ook op je leven en je werk, zodat jij werkelijk de dingen kan doen die je graag wil doen, op alle vlakken van je leven.

Adblock
detector